درباره طیور درباره طیور .

درباره طیور

انتخاب پرنده ها نر در تلقیح تصنعی بوقلمون

 بوقلمون نر و ماده .از سال 1863 هنگامی که ابراهام لینکلن برای او‌لین بار آخرین پنج روز شنبه نوامبر را بصورت قانونی به عنوان روز شکر گزاری اعلام کرد نام این پای کوبی مدام مترادف و هم معنی با بوقلمون بوده میباشد . در سالهای اخیر علاوه بر بوقلمون، موارد دیگری هم به این جشن و پای کوبی بیشتر گردیده است، مانند: جمع شدن خاندان به دور هم، مسافرت، بازیهای فوتبال و ولی پس مانده های غذا، اما با این که در طول این سالها تغییرات در منوی این جشن تقریبا ناچیز بوده است، چه‌طور موضوع دارای اهمیت (بوقلمون) بطور چشمگیری تغییر و تحول کرده هست .

ماشین جوجه کشی
در پیشین مهاجرین برای شکار کردن بوقلمون ها ناچار به کمین کردن در محل گذر حیوانات وحشی بودند البته امروزه با بکار گیری فناوری های نوین، محصول ها بوقلمون بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافته میباشد به دسته ای که رویش دهندگان بوقلمون بتوانند حدود 7/4 میلیارد پوند بوقلمون، یعنی حدود 18 پوند برای مصرف سالیانه هر نفر از مصرف کنندگان آمریکایی، تولید نمایند .
در هم اکنون حاضر یکی از مراکزی که پژوهش ها بسیاری را در خصوص بوقلمون های صنعتی انجام می دهد، مرکز تحقیقاتی در Beltsvile مریلند می باشد که بخش اعظم کار محققین این راس بر بهبود تولید ها بوقلمون تمرکز داراست .
در راءس تحقیقاتی ARS در Beltsvile مریلند (محل ولادت بوقلمون های تاریخی سپید کوچک Beltsvile ) محققین در حالا یافتن راه کارهائی جهت کمک به تولیدکنندگان برای رویاروئی با چالشهای پرورشی و پشت رمز گذاردن آنها می باشند . تحقیقات این مرکز بخش اعظم بر روی راه های افزایش تولید و کاهش مشکل‌ها پیش روی پرورش دهندگان تجاری بوقلمون مانند: مشکل‌ها مربوط به باروری و تولید تخم متمرکز هست .
امروزه یک عدد از مشکلات دارای اهمیت صنعت رویش بوقلمون در دستور جفتگیری این پرنده ها است . بوقلمون های امروزی شباهت چندانی به اجداد نخستین خویش و یا این که حتی بوقلمون های زمان نزاع جهانی دوم ندارند .با پیشرفت در علم ژنتیک و انجام اصلاحات ژنتیکی بر روی بوقلمون های صنعتی، امروزه جنس نر این پرنده در بازه بلوغ حدود 85 پوند وزن پیدا می نماید در حالیکه محصول ماده آن در سن آمادگی برای تخمگذاری صرفا در حدود 20 پوند وزن دارااست و این تفاوت فاحش در میزان و وزن تن جفتگیری طبیعی را ایراد می سازد .
عدم تعادل در وزن دو فرآورده و وجود سینه پهن موجب اقتدار باروری ناچیز در بوقلمونها و پیدایش خسارت به مزارع گردیده میباشد که همین فرمان سبب ساز سرعت یافتن تحقیقات جهت کامل شدن روشهای انجام کار لقاح تصنعی در صنعت پرورش بوقلمون های تجاری شد .
مدیر فنی هچری تارهیل در رفورد کارولینای شمالی می گوید: ما به طور معمول در هر دوره حدود 80000 تا 100000 بوقلمون ماده داریم که بصورت تصنعی و مصنوعی تلقیح گردیده اند و جهت تامین اسپرم مورد نیاز از هزاران بوقلمون نر برای این مراد به کار گیری می کنیم . همینطور در تمامی حالا ما از آزمایشات معدودی جهت تعیین معمولی و یا غیر معمولی بودن جنین به کار گیری می کنیم ولی بایستی اذعان داشت که این امر زیاد طاقت فرسا می باشد .
ترقی
علمی صنعت پرورش بوقلمون در 6 دهه گذشته محلولهای نو مراقبت اسپرم، به مزرعه داران این امکان را می دهد که اسپرمهای گرفته شده را تا 24 ساعت پس از اسپرم گیری مراقبت کنند سوای آنکه به امکان باروری آن‌ها آسیبی وارد شود .در دهه 1930 ویلیام بارو و جوزف کوئین رویکرد هائی را برای عده آوری اسپرم و انجام عمل تلقیح تصنعی و مصنوعی در طیور ارائه کردند که امروزه هم این روشها با اندکی تغییر‌و تحول زمینه به کارگیری قرار می گیرند .
مطمئنا تلقیح تصنعی در صنعت بوقلمون یک منش فراوان خوب برای ساخت تخمهای بارور می باشد و در محصولات تازه تقریباً همه ماده ها بصورت تصنعی و مصنوعی تلقیح می شوند به مدل ای که می توان اذعان کرد 100% از نزدیک به 300 میلیون قطعه بوقلمونی که به طور سالیانه برای مصرف داخلی ایالات متحده ایجاد می شوند حاصل تلقیح مصنوعی می باشند .
به گفته یکی از محققین، تلقیح مصنوعی در بوقلمون بطور قابل مراعات ای موثرتر از جفت گیری ارگانیک می باشد بعلاوه این‌که با لقاح تصنعی و مصنوعی نیاز به مراقبت بوقلمونهای های نر کمتری برای ساخت تخم های بارور می باشد و نسبت ضروری بوقلمون نر به ماده از 1 به 10 در خط مش جفت گیری طبیعی به حدود 1 به 30 در منش لقاح تصنعی و مصنوعی کاهش می یابد . برخلاف سیستم های ساخت مثلی بکار گرفته گردیده در دیگر حیوان‌ها (به تیتر نمونه گاوهای شیری) که تعیین گاوهای نر ممتاز و تلقیح تصنعی و مصنوعی به خوبی در انها انجام می شود، نظارت ویژگی ها بوقلمونهای نر در صنعت رویش بوقلمون صرفا به چک ظاهری از جمله:رنگ، حجم و غلظت اسپرم محدود شده است و در حالیکه بضاعت و توان گزینش دقیق پتانسیل و همت نرها می تواند تاثیرات چشمگیری در پیشرفت روشهای دارای ارتباط با تولید نسل داشته باشد اما با اینحال ارزش و پتانسیلهای روشهای تشخیص و تعیین پرنده ها نری که می توانند فرزندان بیشتری را ساخت کنند هنوز به خیر ادراک نشده می‌باشد .
البته هنوز نارسائی هائی در روشهای شناسائی و گزینش بوقلمون های نر بارور وجود داراست و تاکنون هیچ مدل رویه و آزمایشی قابل اعتمادی برای چک پر سرعت اسپرمها و میزان باروری آنان که بتوان به فیس روزمره در فارمهای تجاری موضوع استعمال قرار بخشید وجود ندارد .
ولی مبنا این آزمایشات و روشها چیز جدیدی نیست اما محققان از این نظریه های سابق برای رسیدن به شیوه های نو برای مطالعه مقدار اقتدار جنبش و جنبندگی در جمعیت اسپرم هااستفاده می کنند .
با به کارگیری از مطالعات جدید، محققان به روشهای جدیدی دست پیدا کرده اند که می تواند برای شناسائی نرهای با قدرت باروری مضاعف از بقیه نرها مورد به کارگیری قرار گیرد . در گذشته اکثریت آزمایشهای چک منی، در جداسازی نرهای بارور از غیر بارورها موثرتر بوده و کارآئی جهت جداسازی و جایگاه بندی نرهای با باروری اثر گذار و بالا نداشتند در حالیکه آزمایشات جدید در هر دو زمینه فوق کارائی داشته و به کار گیری می گردند .
آزمایشات تازه می توانند موجب بهبود روشهای موءثر در جداسازی نرهای ممتاز گله گردند که نتیجه آن بدست آوردن تخمهای بارور بخش اعظم با استفاده از نرهای کمتر می باشد که در غایت کاهش در هزینه های ایجاد را به هم پا خواهد داشت .
در صدد می باشند تا با حمایت انجمن طیور آمریکا یافته های مطالعات مذکور را به رخ آزمایشی در صنعت رویش بوقلمون اجرا کنند .
از آنجاییکه تلقیح تصنعی و مصنوعی شامل عده آوری منی از همه بوقلمونهای نر یک گله می باشد، لذا تعیین یک ویژگی جهت شناسائی راحت و سریع اسپرمهای بارور می تواند بعنوان یک اهرم جهت انجام رئیس خوبتر و آسوده تر ساخت مانند در گله های بوقلمون بکار گرفته شود .
تست تازه ارزیابی حرکت اسپرم، ارزان، علمی و پر سرعت هست و به دستکم اطلاعات یا یادگرفتن یگانه برای انجام نیاز داشته و به آسانی در فارمهای تجاری هم قابل به کارگیری هست .
کارشناس در درحال حاضر آزمایش میکروسکوپی جهت گزینش باروری تخمها .
نرهایی با خصوصیت تکان پرسرعت اسپرم این امکان را همواره مراقبت می کنند و به گفته دیگر بوقلمون نری که دارای این ویژگی است در آینده نیز آنرا نگهداری کرده و می توان از قابلیت و امکان باروری مناسب اسپرم او در آتی هم مطمئن بود .
همینطور برای اینکه کارکشته به جور بندی بوقلمونهای نر عالی و بد باشیم، علاوه بر مطالب فوق درک کردن علت وچگونگی تفاوت اسپرمهای دو دسته بوقلمون هم موضوع اهمیت می باشد . چه بسا با فهمیدن این مطلب که کدام یک از ویژگیهای فیزیولوژیکی بر روی باروری موءثر می‌باشد می بضاعت و توان قابلیت و امکان باروری اسپرمهای گرفته شده از بوقلمون های نر دسته ضعیف را بهبود بخشید .
کارشناس در درحال حاضر انجام کار کندلینگ برای انتخاب نطفه داری تخم های بوقلمون .
آزمایشات میکروسکوپی به فیزیولوژیستها اذن می دهد تا بتوانند بارور بودن یک تخم نو نهاده گردیده را تشخیص دهند . بدین روش فیزیولوژیستها می توانند هر نوع حفره ایجاد شده به وسیله اسپرم در لایه سطحی بخش احاطه کننده زرده تخم را در منطقه بالائی برگه زاینده یا این که ژرمینال دیسک مشاهده کنند .
چگونگی
حرکت اسپرمها Donough و همکاران با استفاده از کامپیوتری دارنده برنامه محاسبه و تحلیل اسپرم، در زمینه خصوصیت های تکان اسپرم اطلاعاتی را بدست آورده اند . این سیستم اندازه و سرعت حرکت اسپرم در زیر میکروسکوپ را ردگیری و ثبت می کند . در این تراز و با به کارگیری از یک دستگاه کامپیوتر برای تصویب این داده ها می بضاعت و توان صدها اسپرم حاصله از یک بوقلمون را زمینه ردگیری و چک قرار بخشید . با این منش محققین میزان جنبندگی یک‌سری صد اسپرم حاصله از بوقلمون های متفاوت را مورد تست قرار دادند و دریافتند که پارامترهای وابسته به سرعت تکان اسپرم در بوقلمونهای مربوط به گروه ممتاز (رده بندی شده به وسیله تست سرعت اسپرم) در سطح بالاتری نسبت به بوقلمون های رده بندی گردیده در تیم ضعیف داشته اند . این پارامترها راهی میباشند برای اندازه گیری سرعت و مسیر حرکت اسپرم ها علاوه بر این‌که این مطالعات جهت ترقی در دستیابی به علت تفاوت در این ویژگیها می باشد . همچنین پژوهشگران همت بر اندازه گیری اندازه تاثیر افزودنیهایی همانند کافیین بر روی حرکت اسپرم در بوقلمون دارا هستند (همانطور که در دسته های دیگر هم دیده گردیده است) و برای این مراد اسپرم های حاصل از هر دو تیم بوقلمون ممتاز و ضعیف را به چهره غیروابسته در معرض این ماده قرار دادند . بطور عموم تصور می شود اسپرم همگی بوقلمونها به تعداد یکسانی فیض می دهند .ممکن می باشد بعضا بوقلمونها ساخت نسل بکنند البته برخی خیر و خوبی . براین اساس از نظر اقتصادی گزینش این که کدام اسپرمها بارور میباشند و ساخت نسل می کنند اهمیت متعددی داراست .
در یک تحقیق مرغها را با مخلوطی از منی یک سری بوقلمون نر تلقیح کرده و آن‌گاه جهت انتخاب منشاء پدری از شیوه مثال برداری DNA به کارگیری کردند . نتایج بدست آمده زیاد تعجب برانگیز بود .Donghue اظهار می داراست که در موقع استعمال از سیمن 7 تا 10 بوقلمون نر،تنها 1 تا 2 نر در ایجاد نسل دخیل بوده اند . احتمال دارد که برهان این مورد این مطلب باشد که جنبش اسپرم روی تعداد اسپرمها جانور در لوله های ذخیره اسپرم مرغ و نهایتاً ایجاد تخم های بارور تاثیر بگذارد . در‌صورتی‌که که این فرضیه اثبات شود تست جنبش اسپرم می تواند به تیتر یک راه و روش علمی معمولی برای محاسبه نر از لحاظ باروری به کارگیری شود .
از آنجا که بطور همگانی هر مرغ را با 200-300 میلیون اسپرم در هر هفته تلقیح می شوند و اکثریت اسپرمها از یک گله می باشند لذا چنانچه یک روش عملی برای گونه بندی کردن بوقلمونهای نر عالی از بد وجود داشته باشد می توانایی مقدار دز منی موضوع نیاز را کاهش داده و نرهای کمتری را محافظت نمود، به عبارت دیگر با تعیین نرها بر شالوده حرکت اسپرم و به کار گیری از این راه در برنامه های مدیر ایجاد مثلی مزارع می توان به سادگی و با بیرون کردن نرهایی که در تولید نسل دخالتی ندارند حدود 5 میلیون دلار در سال صرفه جوئی انجام بخشید .


برچسب: ماشین جوجه کشی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۲:۱۷:۵۵ توسط:ت.ج موضوع: نظرات (0)