درباره طیور درباره طیور .

درباره طیور

تهویه در جوجه کشی

 تهویه در کارخانجات جوجه‌کشی، از دست اندرکاران مهم در مدیریت جوجه‌کشی است ولی اکثر اوقات مورد اعتنا قرار نمی‌گیرد . با دقت به پیدایش نژادهای طیور مالامال جنس کنونی، سیستم‌های مرسوم تهویه تالار های مرغداری، کارائی واجب را ندارند . تا چندین سال پیش، نیمچه‌های گوشتی در بازه زمانی 45 روز به وزن 1/5 کیلوگرم می‌رسیدند البته هم اکنون این وزن را در 35 روز بدست میاورند .

ماشین جوجه کشی
رشد جنین از دوران تخم‌گذاری شروع می‌شود، لذا از هنگام چیدن تخم‌مرغ در دستگاه و از ساعت اول جوجه‌کشی نیاز به تهویه وجود دارد . تهویه در واقع در دسترس قراردادن هوای جدید با مرتبه حرارت و رطوبت معلوم برای جنین می‌باشد . نژادهای مالامال محصول گوشتی کنونی، برای رسیدن به وزن و ضریب تبدیل مناسب نیاز به سطح بالاتری از سوخت و ساز دارا هستند . لذا در این نوع نژادها، طبعاً جنین‌ها در برهه زمانی جوجه‌کشی حرارت و بخار آب و دی اکسید کربن بیشتری تولید می‌کنند .
تخم‌مرغ جوجه کشی 15 درصد از وزن خود را در زمان جوجه‌کشی بصورت بخار آب از دست داده و درصد دی اکسید کربن در کیسه هوایی از اندازه 25 درصد به 6 درصد ارتقاء یافته و اندازه اکسیژن از 20 درصد به 14 درصد کاهش می‌یابد، لذا سیستم تهویه جوجه‌کشی بایستی قوی به تأمین حجم زیادی از هوای جدید برای تأمین نیاز جنین‌ها باشد .
یک تخم‌مرغ از68 تا 70 درصد آب تشکیل گردیده هست و جنین در 21 روز مدت جوجه‌کشی با سود برداری از مواد مغذی تخم‌مرغ و مصرف کردن حدود 6 لیتر اکسیژن تقریباً 4/5 لیتر دی اکسید کربن و 11 لیتر بخار آب ایجاد می‌نماید که باید بوسیله تهویه از محفظه خارج شود، در غیر این فیس منجر اشکالاتی در کیفیت جوجه درآوری مانند طولانی شدن بازه جوجه‌کشی، ارتقا درصد جوجه‌های نوک زده اما از تخم خارج نشده، شکم و ناف خمیری ( button navels) و قرمزی ساق و زانو ( red hocks) می‌گردد .
تأمین میزان کافی حرارت، رطوبت و اکسیژن برای جوجه کشی حساس هست و در غیر این فیس کارایی دستگاههای جوجه‌کشی کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهند یافت .


برچسب: ماشین جوجه کشی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۰۱:۱۰ توسط:ت.ج موضوع: نظرات (0)