درباره طیور درباره طیور .

درباره طیور

احتیاجات غذائی طیور تخمگذار

املاح مایحتاج برای مرغ‌های تخمی 
کلسیم و فسفر: کلسیم مورد نیاز مرغ‌های تخمی زیاد بسیار می باشد چون مقادیر زیادی از آن بایستی صرف ساختن پوسته تخم‌مرغ گردد . همچنین کلسیم در خاصیت جوجه درآوری تخم‌مرغ تأثیر فراوانی دارد . در زمینه میزان فسفر مطالعات فراوانی نشده ولی نشان داده شده می‌باشد که استفاده اندازه دوچندان فسفر در فرمول غذائی سبب افزایش استفاده از کلسیم در مرغ‌ها می‌شود . از این‌رو در فرمول غذائی طیور باید مقدار کلسیم و فسفر با هم مورد در دست گرفتن قرار گیرند .

ماشین جوجه کشی
یک مرغ معمولی که در حدود ۲۰۰ تخم‌مرغ سالیانه می‌گذارد ۴۰۰ گرم کلسیم مجموعاً برای ساختن آنان به‌کار می‌برد این میزان در حدود ۱۳-۱۵ برابر عمده از میزان کلسیمی میباشد که در درون تن وی وجود دارد . اگر جیره غذائی دارای فقدان کلسیم باشد مرغ فقط می‌تواند برای ۳-۵ تخم‌مرغ از کلسیم تن خود را صرف نماید بعد از آن تخمگذاری پائین می‌آید و حتی قطع می‌گردد . از این‌رو وجود اندازه حتمی کلسیم در جیره غذائی ضرورت اساسی داراست .
آزمایشات
متعدد نشان داده میباشد که میزان مناسب کلسیم در جیره غذائی بستگی به کارداران زیر دارد: ۱ . تعداد تخم‌مرغی که توسط مرغ گذاشته می‌شود .
۲ . مقدار غذائی که خورده می‌شود .
۳ . فسفر موجود در جیره غذائی .
برای تأمین کلسیم معمولاً مواد حاوی کلسیم را به فرمول غذائی اضافی می‌کنند و مقداری از آن را به‌صورت سنگ‌ریزه یا صدف و سنگ‌های آهکی به‌طور آزاد در اختیار مرغ‌ها می‌گذارند .
در‌صورتی‌که فرمول غذائی دارای مقدار کافی فسفر نیست در چنین مواقعی بایستی از پودر استخوان و دی‌فلورینات فسفات (Defluorinate Phosphat) و مواد دیگر حاوی فسفر نظیر دی‌کلسیم و منوکلسیم فسفات استعمال نمود و فقدان آن را تأمین کرد .
-
سدیم و کلر: مقدار نمک طعام برای مرغ‌های تخمی شبیه مقداری میباشد که برای جوجه‌ها در نظر گرفته می‌شود . معمولاً مناسب‌ترین درصد نمک طعام برای مرغ‌های تخمی در میان ۲۵/۰-۴/۰ یا حد متوسط ۰/۳ درصد می‌باشد .
-
منگنز: مقدار احتیاج مرغان تخمگذار به منگنز ۱۵ میلی‌گرم در هر پوند یا این که ۳۳ قسمت در هر میلیون است . ولی مطالعات نو نشان داده است در فرمول‌هائی که انرژی آن‌ها زیاد می باشد مقدار ۱۵ قسمت در هر میلیون کافی می‌باشد .
-
املاح دیگر: وجود ۱-۵ قسمت ید در هر میلیون قسمت جیره غذائی کافی است . ارتقا آهن و مس و پتاسیم به جیره غذائی ضروری می باشد معمولاً برای تأمین املاح غیرضروری طیور از بیشتر نمودن مکمل‌های تجارتی با فرمول خاصی که در بازار وجود داراست به کار گیری می‌شود .
اسیدهای
آمینه‌ میزان
اسیدآمینه‌های ضروری برای مرغ‌های تخمگذار میزان کلی پروتئین در جیره غذائی طیور کلیدی نیست بلکه اندازه اسیدآمینه ضروری جیره غذائی نیز غایت اهمیت را داراست . در حالت آب و هوائی معتدل برای یک مرغ تخمی که تولید میانگین داراست . در مبنا ۱۰۰ گرم غذای موضوع احتیاج نژاد لکهورن سپید مقدار اسیدآمینه ضروری جیره غذائی نباید از درصد پایین کمتر باشد .
جدول
میزان اسیدآمینه ضروری جیره غذائی مرغ‌های تخمگذار مدل
اسیدآمینه درصد کل طعام ایزولوسین
۰/۵۸ آرژنین
۰/۵ لوسین
۰/۴۶ لیزین
۰/۵۲ ترونین
۰/۳۵ متی‌یونین
۰/۳ والین
۰/۵۶ سیستین
۰/۱۹ هیستیدین
۰/۱۶ تریپتوفان
۰/۱۸ تیروزین
۰/۳۶ گلیسین
----- جدول فوق به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا توأم کردن پروتئین‌های گیاهی نظیر سوژا و دانه‌های روغنی و پروتئین‌های حیوانی نظیر پودر ماهی و گوشت و شیر در جیره غذائی طیور سبب ساز ازدیاد تخمگذاری می‌شود . زیرا با توأم کردن این مواد می‌توان مقدار کافی اسیدآمینه ضروری را در جیره غذائی تأمین نمود . هر چند دانه‌ها نیز دارای اندازه کمی از اسید آمینه‌های فوق می‌باشند مع‌هذا به تنهائی کفاف احتیاجات ضروری مرغ را نمی‌کند . از این‌رو استفاده از منابع متفاوت حیوانی و گیاهی برای تأمین پروتئین کافی و تعادل اسیدآمینه‌ها در فرمول غذائی طیور ضرورت دارد .
اندازه اسیدآمینه ضروری زمینه احتیاج طیور بسته به موقعیت آب و هوا و همینطور درصد تخمگذاری تغییر و تحول می‌کند از این‌رو با اعتنا به این دو قضیه طبق مطالعاتی که اخیراً در راس بررسی‌های تغذیه طیور در کالیفرنیا انجام گرفته می‌باشد مقدار اسیدآمینه جیره غذائی را می‌توان نسبت به اندازه درصد تخمگذاری و همچنین آب و هوا به ترتیب جدول تحت تغییر و تحول بخشید .
از
لحاظ تغییراتی که در خوراک بسته به فصل داده می‌شد میزان انرژی متابولیزم (کیلوکالری در پوند غذا) با درصدهای اسیدآمینه ذکر گردیده به قرار ذیل می‌باشد: - وقتی که ۹۰ درصد تخمگذاری انجام می‌گیرد، در زمستان ۱۳۴۰ و در تابستان ۱۲۱۰ کیلوکالری .
- وقتی که ۸۰ درصد تخمگذاری انجام می‌گیرد، در فصل زمستان ۱۳۲۰ و در فصل‌تابستان ۱۱۹۰ کیلوکالری .
- وقتی که ۷۰ درصد تخمگذاری انجام می‌گیرد، در زمستان ۱۳۰۰ و در فصل‌تابستان ۱۱۷۰ کیلوکالری .
جدول
درصد اسیدآمینه قابل هضم موضوع احتیاج نسبت به درصد تخمگذاری در فصول مختلف
جور
اسیدآمینه ۹۰ ۸۰ ۷۰ آرژنین
۰/۵۹ ۰/۵۳ ۰/۴۷ لیزین
۰/۴۸ ۰/۴۳ ۰/۳۸ تریپتوفان
۰/۱۲ ۰/۱۱ ۰/۱۰ متیونین
۰/۳۰ ۰/۲۷ ۰/۲۴ سیستین
۰/۲۰ ۰/۱۸ ۰/۱۶ ترئونین
۰/۴۲ ۰/۳۸ ۰/۳۴ لوسین
۰/۷۶ ۰/۶۸ ۰/۶ ایزولوسین
۰/۵۴ ۰/۴۸ ۰/۴۲ والین
۰/۵۶ ۰/۵۰ ۰/۴۴ هیستیدین
۰/۱۶ ۰/۱۴ ۰/۱۲ پروتئین

میزان
پروتئین برای مرغ‌های تخمی

جدول مقادیر پروتئین قضیه احتیاج مرغ تخمی ◊ جدول مقدار احتیاجات پروتئینی مرغ‌های تخمی بسته به اندازه تخمگذاری طبق مطالعات C .F .Peterson
◊ جدول مقدار تقریبی پروتئین مورد احتیاج روزمره مرغ‌های تخمی طبق مطالعات F .W .Hill
در دیویس کالیفرنیا مرغ‌ها معمولاً دارای ظرفیت محدودی برای ذخیره کردن پروتئین در بدن هستند . از این‌رو جیره غذائی آنها می بایست از نظر پروتئین غنی و کافی باشد .
به‌طور کلی در موقع گزینش درصد پروتئین برای مرغ‌های تخمی می بایست دست اندرکاران ذیل را درنظر گرفت: ۱ . جایگاه حرارت محیطی .
۲ . چگونگی حالت سلامتی مرغان .
۳ . میزان مصرف طعام .
۴ . منابع پروتئین جیره غذائی .
۵ . انرژی جیره غذائی .
۶ . سن مرغ .
۷ . مقدار درصد تخمگذاری .
جایگاه حرارت محفظه در میزان پروتئین غذای طیور تخمی تأثیر داراست . هرچه حرارت محیطی بالا می‌رود و یا انرژی جیره غذائی بیشتر گردد . مصرف غذا کاهش می‌یابد علت این میباشد که از لحاظ فیزیولوژیکی مرغ تا زمانی که احتیاجات وی از نظر انرژی تأمین نشده از خوردن طعام دست نمی‌کشد . لذا در حالتی که هوا گرم باشد زیرا اندازه انرژی موضوع احتیاج حیوان قلیل میباشد لذا مرغ غذای کمتری می‌خورد چون در اندازه غذای خورد گردیده مقدار کافی پروتئین و سایر مواد غذائی جان دار نمی باشد لذا احتیاجات مرغ کاملاً تأمین نشده و میزان مال کاهش می‌یابد . از این‌رو در هوای گرم می بایست میزان پروتئین را ارتقاء اعطا کرد .
طبق مطالعات انجام گردیده در آب و هوای معمولی در میان مصرف غذای روزمره ۱۰۰ مرغ در فصل فصل‌تابستان و فصل زمستان اختلافاتی در حدود ۸۲/۲ کیلوگرم وجود داراست . در محیط‌هائی که حدود حرارت در تابستان و زمستان فراوان میباشد این اختلاف از این اندازه نیز بخش اعظم می باشد .
در صورتی‌که به میزان پروتئین دریافتی حیوان در فصول مختلف اعتنا گردد دیده می‌شود که در رخ به کار گیری از جیره‌ها با ۱۶ درصد پروتئین میزان پروتئین دریافتی هر مرغ در فصل فصل‌زمستان ۲/۱۸ گرم در فصل فصل تابستان ۵/۱۵ گرم در روز بوده است . این شواهد لزوم دقت به تراکم مواد غذائی جیره و رابطه آن را با میزان مصرف غذای طیور شفاف می‌سازد .
حالت سلامتی مرغ‌های تخمی نیز در چگونگی جذب مواد غذائی و بالاخره در اندازه محصول مؤثر میباشد زیرا در صورتی‌که حیوان دچار ناراحتی خفیف یا شدید باشد . زیرا دستگاه گوارش اعمال خویش را به نحو احسن نمی‌تواند انجام دهد . از این‌رو از غذای خورده گردیده مقدار کمتری جذب شده در سود حیوان حتی از جیره متعادل هم نمی‌تواند به‌خوبی استعمال کند و میزان حتمی پروتئین را اخذ دارد . بیماری کوکسیدیوز را می‌توان به‌عنوان شاهد تعیین کرد . در این بیماری به علت مصدوم بودن جدار روده‌ها عمل جذب به‌خوبی انجام نمی‌گیرد . در فیض مواد غذائی به‌خوبی جذب نمی‌شود و مقدار ایجاد کاهش می‌یابد از این‌رو چنین مواقعی بایستی علاوه بر معالجه بیماری جیره غذائی را هم از نظر مواد غذائی و پروتئین غنی‌تر سازیم .
اندازه غذا از لحاظ اندازه درصد پروتئین جیره غذائی طیور در خور اهمیت میباشد مثلاً در صورتیکه یک مرغ روزمره ۱۰۰ گرم غذا بخورد و روزمره ۱۷ گرم پروتئین احتیاج داشته باشد بایستی میزان درصد پروتئین جیره ۱۷ درصد باشد . ولی در حالتی که حیوان مثلاً روزمره ۹۰ گرم غذا بخورد اتیاجات او از حیث پروتئین و اسید آمینه تأمین نخواهد شد . به عکس درصورتی که اندازه انرژی جیره به میزانی باشد که حیوان روزمره ۱۱۰ گرم طعام بخورد حیوان مقداری اضافی بر احتیاج خویش پروتئین دریافت داشته می باشد .
منابع پروتئین جیره غذائی نیز از حیث تعیین فرمول غذائی زیاد حیاتی می باشد . گزینش پروتئین باید از حیث اندازه اسید آمینه‌های ضروری آن انجام گیرد . زیرا بعضی از مواد غذائی که از حیث شیمیائی مقدار درصد پروتئین آن بالا هست در‌صورتی‌که به جیره غذائی اضافه شوند حیوان حاذق نمی‌باشد که حداکثر به کار گیری از اسیدآمینه‌های ماده مزبور ببرد . به‌عنوان نمونه می‌توان پودر پر، پودر خون و پودر مو را نام پیروزی . در صورت به کارگیری از این مواد واجب هست با اضافه نمودن اسید آمینه‌های مصنوعی جیره غذائی را متعادل تولید . از لحاظ سن هرچه مرغ مسن‌تر می‌شود احتیاج به اندازه کمتری پروتئین دارد .
در موضوع اثر انرژی ذخیره غذائی آزمایشاتی در دانش گاه کرنل آمریکا انجام شده میباشد نتایج حاصله نشان داده است که وقتی انرژی جیره بالا می‌رود به همان نسبت اندازه مصرف خوراک تقلیل می‌یابد . براین اساس می بایست به اندازه انرژی خوراک و نسبت آن به پروتئین اعتنا زیادی مبذول داشت . در ضمن می بایست توجه کرد که اندازه انرژی طعام با حرارت محیطی باید تغییر و تحول نماید از این‌رو هنگام تنظیم جیره بایستی به این مورد دقت داشت .
علاوه بر دست اندرکاران ذکر شده مهم ترین عاملی که از حیث مقدار و میزان پروتئین در جیره غذائی طیور بایستی مسئله توجه و اعتنا قرار گیرد اندازه درصد تخمگذاری میباشد .
طبق آزمایشات انجام گردیده در یک تخم‌مرغ معمولی به وزن ۷/۵۶ گرم کمی اکثر از ۷ گرم پروتئین وجود داراست . همین تحقیقات نشان داده میباشد که برای ساخت این تخم‌مرغ احتیاج به ۵/۱۰-۵/۱۲ گرم پروتئین قابل جذب هست از این‌رو در فرمول غذائی می بایست ۵/۱۲-۱۵ گرم مواد پروتئینی با کیفیت خوب وجود داشته باشد . مرغ‌ها معمولاً دارای ظرفیت محدودی برای ذخیره پروتئین‌ها هستند از این‌رو فرمول غذائی آن ها بایستی از نظر پروتئینی غنی و کافی باشد .
طبق مطالعاتی که در آمریکا صورت گرفته هست یک مرغ جوان تخمگذار از نژاد لکهورن که سالیانه ۲۰۰ تخم می‌گذارد دست‌کم به ۹۲ گرم غذای روزانه احتیاج داراست . در نژاد رودآیلندرد این میزان به ۱۱۰ گرم می‌رسد . برحسب اندازه غذائی که نژاد لکهورن سپید می‌خورد مقدار پروتئین روزانه فرمول غذائی بایستی ۵/۱۳-۱۶ درصد با کیفیت مرغوب باشد . در نژاد رودآیلندرد که تخم کمتری می‌گذارد این مقدار ۵/۱۲-۵/۱۳ درصد می‌رسد .
مطالعات انجام شده نشان داده هست یک مرغ با جیره‌ای حاوی ۱۲-۱۳ درصد پروتئین ممکن می‌باشد تعدادی تخم‌مرغ ساخت نماید ولی به‌طور کلی در شرای اندازه پروتئین به ۱۴-۱۵ درصد رسانده شود مناسب‌تر میباشد به‌طورکلی مقدار بخش اعظم از ۱۵ درصد در نژادهای تخمی سبک وزن به کار می‌رود .
از نظر عملی معمولاً برای مرغ‌های تخمی بایستی جیره‌هائی به عمل موفقیت که دارای ۱۵ درصد پروتئین با کیفیت مناسب باشد . این در صورتی است که تمام غذا به‌صورت آردی مصرف گردد . چنانچه آرد و دانه توأماً داده شود بایستی پروتئین خوراک آردی به ۲۰-۳۰ درصد برسد .
طبق مطالعاتی که C .F .Petersen در ایالات متحده انجام داده میباشد مقدار پروتئین جیره غذائی را می‌توان بسته به میزان درصد تخمگذاری مشخص و معلوم کرد . جدول تحت نتایج این پژوهش ها را نشان می‌دهد .
مقدار احتیاجات پروتئینی مرغ‌های تخمی بسته به مقدار تخمگذاری طبق مطالعات C .F .Peterson

میزان
فرآورده سن تقریبی پروتئین موضوع احتیاج روزمره مرغ سطح
۱ در حداکثر ساخت (۸۰-۹۰) درصد ۲۲-۴۰ هفتگی ۱۸ گرم مرحله
۲ در حد میانگین (۶۵-۷۰) درصد ۴۰-۶۰ گرم ۱۶ گرم تراز
۳ در حداقل ایجاد (۶۵ درصد و کمتر) ۶۰-۸۰ درصد ۱۵ گرم
طبق مطالعات F .W .Hill در دانشکده دیویس کالیفرنیا ایالات متحده اندازه تقریبی پروتئین مورد احتیاج روزمره مرغ‌های تخمی باتوجه به ازدیاد وزن روزانه طبق جدول ذیل می‌باشد .
اندازه تقریبی پروتئین مسئله احتیاج روزانه مرغ‌های تخمی طبق مطالعات F .W .Hill
در دیویس کالیفرنیا
اندازه
فرآورده تخم‌مرغ ازدیاد وزن پروتئین زمینه احتیاج ۹۰
۲ ۲۰ گرم ۸۰
۲ ۱۸ گرم ۷۰
۱ ۱۵/۵ گرم ۶۰
۰ ۱۳ گرم ۵۰
۰ ۱۱ گرم -
۰ ۳/۵ گرم
مطالعات بیولوژیکی که انجام شده میباشد نشان داده هست که ۲۰ گرم پروتئینی که روزانه بوسیله مرغ تخمی خورده می‌شود به مصارف تحت می‌رسد .
احتیاجات غذائی طیور تخمگذار از لحاظ کمیت مشابه احتیاجات غذائی جوجه‌ها است ولی از لحاظ میزان و کمیت با آن متفاوت هست . این تغییر و تحول کمیتی به‌خصوص در مرغ‌هائی که تخم آنان برای جوجه‌کشی به‌کار می‌رود بایستی موضوع بیشتری قرار گیرد . زیرا در غیراین صورت مقدار باروری و جوجه درآوری کاهش می‌یابد .
میزان
موادی که موضوع احتیاج هست به قرار تحت می‌باشد: - مقدار پروتئین مورد نیاز .
- میزان اسیدآمینه‌های ضروری .
- املاح ما یحتاج .


برچسب: دستگاه جوجه کشی، ماشین جوجه کشی، خرید دستگاه جوجه کشی، خرید ماشین جوجه کشی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۱۱:۲۵:۳۸ توسط:ت.ج موضوع: نظرات (0)